Lesgeven in China (en het strakke school regime) :)

25 mei 2019 - Haining, China

Lesgeven in China .

Het is een tijdje geleden maar hier dan uiteindelijk weer eens een verhaaltje vanuit China!.

Inmiddels ben ik alweer 2.5 maand aan het lesgeven in Haining.

Mijn leservaring:

Voordat ik naar China kwam had ik geen enkele leservaring …  behalve dan Nederlandse les geven aan volwassenen voor een aantal weken (B2B) wat ik uiteindelijk heel erg Tof vond.

Maar geen enkele ervaring  in het les geven aan grote groepen, laat staan in het Engels aan een grote groep Chinese kinderen.  Dit was dus .. totally New

Met m’n medische achtergrond en een 120h TEFL course was en is dit een hele uitdaging.

Alvorens ik naar China vertrok had ik met de Agency wel vast duidelijk gesteld dat ik zou gaan les geven op een Primary school.

Inmiddels ben ik nu alweer 2.5 maand aan het lesgeven en kan ik zeggen dat het een zeer leerzame ervaring is … met vallen en opstaan en eigenlijk elke dag weer een uitdaging is.

In bv. de TEFL-cursus word je wel duidelijk verteld hoe je je lessen moet plannen (teachingstyle,  learnerstyle etc.) en hoe om te gaan met divers doelgroepen. Ik moet zeggen dat dit mij zeker ook wel de nodige handvaten heeft gegeven , maar uiteindelijk is het toch de praktijk waarin je leert.

De focus van het lesgeven ligt hier op communicative style (oral). In het kort komt het erop neer: zoveel mogelijk activiteiten waarbij de learners een zo groot mogelijk Speaking/Talking time hebben.

(de Chinese teachers houden zich wel bezig specifiek met het grammatica gedeelte uit te leggen Chinees -Engels)

De kids hebben English Oxford boekjes en er is genoeg materiaal om je lessen hieromheen op te bouwen.

Chinese school (regime) :

Allereerst, de Chinese kids hebben allen hetzelfde kostuum. Zowel primary als Middle school.

De schooltijden voor de kinderen zijn van 7.30 tot 20.00 en de middle school studenten hebben ook vaak erna nog Self-study tot 21:00. De lijnen zijn heel kort en dit zal je vast niet verbazen : het is heel gestructureerd en geroutineerd. De pauzes zijn overigens zeer kort.. en dus ook voor de (Chinese) leraren. Op bepaalde tijden, tussen de lessen door , doen de kinderen een soort gezichtsmassage therapie met muziek. Uiteraard ook erg nieuw

Als je denkt dat dit alles is: de kinderen(ook de basisschool kids ,jaja) krijgen bergen huiswerk mee voor het weekend, en dat is heel normaal voor China.

Het positieve van dit alles is dat je wel ontzettend gemotiveerde Kids krijgt. Ongemotiveerd kom je hier dan ook niet (snel) tegen. Het is vooral gericht op persoonlijke prestatie en de druk van de ouders, die willen dat hun enig kind zeer goed scoort. (Nu ook 2 kinderen ..)

Voor de rest kom ik vanalles tegen in m’n lessen: uitgeputte/vermoeide, zieke, soms overgevende kids maar vooral en vooraanstaand gemoedelijke kids. Al met al een zeer boeiende ervaring. !

Ondertussen is het al erg Warm (33 graden) en ben ik vorig Weekend met een aantal mensen naar een van de gootste Tempels geweest , de Lingyin Temple in Hangzhou. Foto’s volgen in fotoalbum. Verder zijn we een tijdje geleden het binnenland ingeweest, komt de zomer school vakantie eraan eind Juni waarin ik vanalles wil bezoeken.

Tot een volgende keer!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annemarie Olinga-lieftink:
    25 mei 2019
    Mooi verhaal tom succes met lesgeven

to.
  2. Renske:
    25 mei 2019
    Wat mooi om te lezen hoe je ervaringen in china zijn en dat je dit toch mooi allemaal maar even doet in een land wat onbekend terrein voor je was en wat je inmiddels al geleerd hebt! Straks maar lekker rondreizen als het vakantie is, ben benieuwd naar je foto's
  3. Paula:
    25 mei 2019
    Je vertelt op een hele prettige en gemoedelijke manier over het schoolleven van kinderen op de lagere school. En tegelijkertijd is het voor hen een heel gestructureerd school leven van ' s morgens vroeg tot ' avonds laat. Het is niet te geloven en dan ook nog bergen huiswerk mee voor het weekend. Wat een groot verschil met hier.
    Wat doe je het goed! Het is echt een cultuurschok voor je en in de klassen nog elke dag een uitdaging. Haha houd je wakker. Ik begrijp dat de zomer begint ( de warmte) en de schoolvakantie nadert. Leuke tijd om plannen te maken. We spreken elkaar gauw. Leuk om even te lezen.
  4. Chantal:
    25 mei 2019
    Bonjour Tom, Merci pour tous ces renseignements sur la vie des écoliers chinois. Bien qu'ils travaillent beaucoup ces enfants ont l'air très joyeux et disciplinés. Les classes paraissent calmes et attentives. Tu as l'air d'être bien dans ce nouveau métier, les enfants doivent t'apprécier . Quelle différence avec nos écoles! Bon continuation.
  5. Betty:
    25 mei 2019
    Leuk om te lezen, Tom. Er wordt aan je gedacht......
  6. Tom:
    26 mei 2019
    Dank jullie wel! Bedankt voor de fijne reacties !🙂
  7. Willem Erasmus:
    26 mei 2019
    33 graden 'erg warm' ?! ROVLMGA !!
  8. Tom:
    27 mei 2019
    Willem, dit is inderdaad vrij warm.
  9. Christien:
    27 mei 2019
    Hoi Tom,
    Fijn om via jouw ervaringen een stukje van China te leren kennen.
    Jeetje wat anders dan hier in Nederland zeg.
    Super knap van je dat je dit aangegaan bent en zoveel ervaringen op doet.
    En straks lekker reizen in de vakantie!
    hoor snel weer van je, warme groet Christien en Peter.
  10. Tom:
    30 mei 2019
    Hey Christien en Peter, bedankt , binnenkort plaats ik even wat meer foto's.
  11. Daan de graeve:
    28 juni 2019
    Yoooo Tom!
    Tis Daan ! Mijne gsm is gestolen, helaas de 2e keer op een maand tijd:( kan je mij een nieuwe opsturen via Fedexpress vanuit China aub? Liefst een IPhone X maar mag ook een andere zijn. Thanks man!
  12. Tom:
    29 augustus 2019
    Haha. Ga eens even ergens anders ouwehoeren ? Hoe krijg je het voor elkaar, 2 keer op een maand tijd ..
  13. Daan de graeve:
    28 augustus 2019
    Yo Tom, tis Daan nog eens!!
    Leef jij nog man?
    Seg is er iets misgegaan met de verzending van mijn smartphone vanuit China? Heb hem nog steeds niet ontvangen!?
    Ik reken op je he:) Amuseer je daar nog in noodle land!