Arrived in Haining, The School. Chinese cijfers/ maten

22 maart 2019 - Jiaxing, China

Na de eerste week (training en alle formaliteiten) Hangzhou wat te hebben bekeken en nog eens officieel het contract te hebben getekend+ oriëntatie werd ik op Maandag na het station gebracht en kon de trein nemen naar Haining. Zoals verwacht "énorme  beveiligingsmaatregelen".

Veiligheid/security is hier nog wel een Hoofdstuk op zich.

Het stadje (volgens Chinese maatstaven) "Haining" (640.000inwoners) ligt op zo'n 35minuutjes van Hangzhou en ligt tussen Shanghai en Hangzhou in. Had geen idee wie mij zou gaan ophalen of dat er überhaupt iemand bij t station zou staan. Dat word je in China niet altijd even verteld. Uiteindelijk stonden er 2 personen met een bordje met mijn naam erop!.

Over de school: Over de school wist ik niks of nauwelijks iets. Afgezien van een paar foto's dan. Ik wist enkel dat ik 'primary kids' les zou gaan geven, dat er 'housing on campus' zou zijn, dat er een'Textbook available' zou zijn en .. dat het eten 'breakfast, lunch and dinner inclusive' was. Verder werd/word je niet veel verteld over bv. hoeveel klassen je hebt, hoeveel leerlingen per klas, hoe het lessenrooster er ook maar enigszins een beetje uit ziet. Dit gold overigens voor alle teachers.

Bij aankomst was het inderdaad een ' Huge Campus'!  Laat ik zeggen: niet te vergelijken met een Nederlandse/Belgische school. Ik werd goed opgevangen, alhoewel ik toch wel een beetje in die dormitories werd gegooid;) (HERE are your keys..) Een soort hotelkamer + een keuken die  je deelt. maar ik kreeg 's middags  wel een rondleiding over de Campus, want ik zou direct de dag erna al beginnen.

NU wist ik hoe de klassen eruit zullen zien: ik heb 45 kids per klas en 18 klassen per week. Verder heb ik Grade 3,4 and 5 (9 t/m 12 Jaar). dus de oudste basisschool kids. Op de campus, zowel primary and middleschool (zo heet het hogere), zitten meer dan 3000 leerlingen. Zo'n 250 docenten waaronder een paar foreigners zoals ik.

Ik zie dus zo'n 800 kids per week.. Namen onthouden ? Ik denk het niet. Mocht je nog niet verbluft zijn, de school heeft 2 atletiekbanen, basketbalvelden (Basketbal is een zeer geliefde sport in China), voetbalvelden, tennisvelden (Ja, ik tennis nu!) samen een andere Nederlandse jongen die hier lesgeeft aan middleschool.

Volgende blog: strakke Schoolregime en lesgeven.

Groetjes!

Op de hoogte blijven, schrijf je op de mailinglist in (en je krijgt automatisch een berichtje)

1. Annet:
    22 maart 2019
    Wat weer een ervaring! Hoe lang blijf je en wat voor les geef je?
  2. Maike:
    22 maart 2019
    Interessant verhaal broer! Even acclimatiseren snap ik wel, maar volgens mij doe je het aardig goed daar tussen de Chinezen! Wat een kids zie je elke dag/ week!! Lijkt me ook heeeel erg lastig om namen te onthouden.. eerst maar eens lesgeven, aarden en je draai vinden toch?!? Veel liefs Maik, zet em op!!!!
  3. Patricia:
    25 maart 2019
    Hoi Tom druk programma voor de boeg maar wens je veel succes .